مجله خبری تئاتر ایران

آخرین اخبار تئاتر ایران

مجله خبری تئاتر ایران

آخرین اخبار تئاتر ایران

برنامه تالارهای نمایشی در هفته جاری اعلام شد

 

 

پارس تئاتر ـ 13 اثر نمایشی در تالارهای مختلف نمایش این هفته به روی صحنه می‌روند. در این هفته نمایش «فیروزه» نوشته و کار بهزاد فراهانی ساعت 18:30 در تالار اصلی به مدت 180 دقیقه روی صحنه می‌رود.
بر اساس این گزارش، در تالار چهارسو نمایش «سوگ سیاوش» نوشته صادق هاتفی به کارگردانی سیاوش طهمورث ساعت 19:30 به مدت 80 دقیقه میزبان علاقه‌مندان تئاتر خواهد بود.
«جن گیر» عنوان نمایش دیگری به نوشته و کارگردانی کوروش نریمانی است که در نوبت و در ساعت‌های 17 و 19 در تالار قشقایی به مدت 75 دقیقه اجرا می‌شود.
در کارگاه نمایش هم نمایش عروسکی «آرش» نوشته و کار فهیمه میرزاحسینی ساعت 18 به مدت 40 دقیقه پذیرای تماشاگران تئاتر است.
در تالار سایه نیز نمایش «من حرفی ندارم دنبالشو نگیر» نوشته فرهاد نقدعلی به کارگردانی آشا محرابی ساعت 19 به مدت 75 دقیقه روی صحنه می‌رود.
در خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر هم از این هفته نمایش‌ «آگراندیسمان» به کارگردانی اکبر قهرمانی ساعت 18:30 به مدت 40 دقیقه روی صحنه ‌می‌رود.
«مجلس سیاه‌بازی بیژن و منیژه» هم عنوان نمایش دیگری نوشته شهناز روستایی است که ساعت 18:30 به کارگردانی داود فتحعلی‌بیگی در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.
در تالار اصلی مولوی هم نمایش «تراژدی با کمدی اضافه» نوشته آنتوان چخوف به کارگردانی اسماعیل شفیعی ساعت 17:45 روی صحنه می‌رود.
در تالار مولوی نیز نمایش «بازی استریندبرگ» نوشته فردریش دورنمات به کارگردانی مژگان خالقی ساعت 17:30میزبان تماشاگران تئاتر است.
«حسنک کجایی» نوشته حسن وارسته به کارگردانی احمد سلیمانی و «حسن و غول‌هایش» نوشته و کار محمدحسین ناصربخت هم عنوان دو اثر نمایشی هستند که به ترتیب در ساعت‌های 18:30 و 17:30 در تالار هنر روی صحنه می‌رود.
در تماشاخانه شماره 1 ایرانشهر نیز نمایش «اتللو» به کارگردانی حمید مظفری ساعت 19 به مدت 150 دقیقه اجرا می‌شود همچنین در تماشاخانه شماره 2 ایرانشهر نیز نمایش «آگاممنون» نوشته و کار همایون غنی‌زاده ساعت 19:30 به مدت 60 دقیقه روی صحنه خواهد رفت.
در تالار محراب هم نمایش «اوژاژ» نوشته و کار امین‌آبان ساعت 17 به مدت 50 دقیقه میزبان علاقه‌مندان تئاتر خواهد بود.

مرضیه برومند: جشنواره عروسکی دانشجویان را حفظ کنیم

 

 

پارس تئاتر ـ مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان ایران شب گذشته با حضور پیشکسوتان عرصه تئاتر عروسکی چون مرضیه برومند، حمید جبلی، رضا کیانیان و جمعی از مسئولان و شرکت‌کنندگان این جشنواره در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان ایران شب گذشته با حضور پیشکسوتان عرصه تئاتر عروسکی چون مرضیه برومند، حمید جبلی، رضا کیانیان و جمعی از مسئولان و شرکت‌کنندگان این جشنواره در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
مراسم اختتامیه این جشنواره با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
در ابتدای این مراسم عیسی نوری دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان برگزاری این دوره از جشنواره را به همت دانشجویان سخت‌کوش و با مشکلات زیاد هموار دانست.
وی ادامه داد: برگزاری یازدهمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی که دوره پیش تحریم شده بود با مشکلات فراوانی روبرو بود اما به همت دانشجویان و انگیزه و پشتکارشان با وجود همه مشکلات و مسائلی که از جانب مسئولان پیش می‌آمد، جشنواره برگزار شد.
در ادامه این مراسم، از عظیمی، معاون محسن اسلامی، مدیر کل فرهنگی وزارت علوم برای حضور بر صحنه دعوت به عمل آمد.
عظیمی حضور سختکوش دانشجویان را در جشنواره تئاتر عروسکی را از پشتکار بالای دانشجویان دانست و افزود: در یازدهمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی شاهد حضور باانگیزه دانشجویان بودیم.
سعید کشن فلاح رئیس دانشگاه سینما - تئاتر و دکتر اسماعیل شفیعی مدیر گروه نمایش دانشکده سینما - تئاتر در این مراسم حضور نداشتند و سلطانی معاون دانشجویی- فرهنگی دانشگاه هنر در ادامه این مراسم بیان کرد: جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان تنها به همت و انگیزه دانشجویان شکل گرفت.
در ادامه این مراسم، از عظیمی معاون امور فرهنگی وزارت علوم، دکتر سلطانی، دکتر عسکری مشاور معاونت فرهنگی - اجتماعی وزارت علوم، محمد حیدری مدیریت تئاتر شهر و اربابی جهت تقدیر از مجید جوزانی مدیر خانه هنرمندان و وحید لک‌ رئیس اداره ارتباطات و تبلیغات حوزه هنری، ناصر نوری مسئول کارگاه دکور و سالن دانشکده سینما - تئاتر و آلبرت بیگ جانیان به خاطر کمک مالی در بخش بین‌الملل و داود بنی اردلان مسئول بخش سینما - تئاتر مجموعه فرهنگی نیاوران تقدیر به عمل آمد.
در ادامه این مراسم پس از پخش تیزرهای جشنواره از محمد علوی داور بخش ماسک و عروسک ، محمد جمشید داور بخش پوستر و فریبا عدمی رئیس گروه دفتر امور فرهنگی وزارت علوم و عباس افخمی برای اعلام برگزیده‌های بخش ماسک و عروسک به روی صحنه آمدند.
در ادامه این مراسم ایرج محمدی برای قرائت بیانیه بخش داوران خیابانی به روی سن آمد و بیان کرد: نمایش خیابانی کاری گروهی است که در حال اجرا شکل می‌گیرد و بعد بسط و توسعه می‌یابد. هر عضو گروه باید کاملا با موضوع و اثر آشنا باشد. تئاتر عروسکی خیابانی تنها برای مردم است.
پس از اهدای جوایز بخش خیابانی نمایش عروسکی به کارگردانی حمید دهقانی اجرا شد و پس از آن ادامه جوایز بخش خیابانی قرائت شد.
در ادامه این مراسم اختتامیه تیزر بهروز غریب‌پور پخش شد و از این پیشکسوت عرصه تئاتر عروسکی با حضور رضا کیانیان و آنا کاندیدا فلیچی برای اهدای لوح تقدیر از استاد غریب‌پور به روی صحنه آمدند.
بهروز غریب‌پور به دلیل مسافرت در این مراسم حضور نداشت و مراسم تقدیر از ایشان بدون حضور وی برگزار شد.
در ادامه مراسم اختتامیه از مدرسین و فارغ‌التحصیلان شرکت کننده در این جشنواره چون مریم معینی، حسن معجونی و فرزین ریحانی نیز تقدیر به عمل آمد و پس از آن جوایز بخش پژوهش و نمایشنامه‌نویسی اهدا شد.
به گزارش خبرنگار فارس، در ادامه این مراسم از میهمانان بخش بین‌الملل با حضور زهره بهروزی‌نیا و عیسی نوری دبیر جشنواره تقدیر به عمل آمد.
میهمانان این بخش آنتونیتا سامارتونا از کشور ایتالیا و مارک واشگل از کشور لهستان که دو داور بخش صحنه‌ای این جشنواره بودند نیز تقدیر به عمل آمد.
در ادامه از برونوهیلز از کشور آلمان و شان‌رونی از کشور کانادا و کیت پرستون از کشور استرالیا و مارتین گرینولب از کشور هلند با اهدا لوح تقدیر ، تقدیر به عمل آمد.
در ادامه این مراسم، جواد ذوالفقاری برای قرائت بیانیه بخش داوری صحنه‌ای این جشنواره به روی صحنه آمد.
جواد ذوالفقاری برگزاری جشنواره دانشجویی را حرکتی بزرگ و مهم در عرصه تئاتر عروسکی دانست و افزود: برگزاری چنین جشنواره‌هایی سبب ارتقای تئاتر عروسکی می‌شود و پس از آن با حضور مرضیه برومند ، جواد ذوالفقاری، حمید جبلی، محمد عاقبتی و نیکولای رایزن فرهنگی گرجستان جوایز بخش صحنه‌ای این جشنواره اهدا شد.
مرضیه برومند داور بخش صحنه‌ای این جشنواره نیز در ادامه مراسم بیان کرد: دانشجویان نباید بگذارند که بین آنها تفرقه ایجاد شود.
این جشنواره به همت و خواست استادان آنها که سالیان پیش خود نیز دانشجو بودند، شکل گرفت اما امشب حضور چند استاد در این مراسم خالی است. جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان تنها به همت و پشتکار دانشجو شکل می‌گیرد نه به پشتوانه مالی مسئولان و دانشجویان باید این حرکت مهم را حفظ کنند.
در ادامه این مراسم از نیکولای رایزن فرهنگی گرجستان نیز تقدیر به عمل آمد.
لازم به ذکر است، نمایش «دخترای ننه دریا» به کارگردانی مریم شوقی از دانشکده سینما - تئاتر به عنوان اثر برگزیده به جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک معرفی شد و قرار شد که هیئت داوران یک اثر برگزیده را نیز برای حضور در فستیوال تئاتر عروسکی لهستان به رایزن فرهنگی این کشور معرفی کنند.
منبع:فارس 

 

 

 

 

عاطفه تهرانی در تدارک اجرای «اتللو» در جشنواره‌ی تئاتر فجر

 

 

پارس تئاتر ـ عاطفه‌تهرانی نمایش «اتللو» را برای شرکت در بخش تجربه‌های نو بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر آماده می‌کند.

این کارگردان تئاتر درباره نمایش جدیدش گفت: در کار ما تکنیک، زندگی و ریتم اهمیت بسیار زیادی دارد و نمایش «اتللو» را هم با همین شیوه کار می‌کنیم. البته این نمایش در مقایسه با نمایش قبلی‌مان «بخوان» طراحی و میزانسن حرکتی بسیار پیشرفته‌تری دارد.

او درباره پروسه تمرین و آماده‌سازی این نمایش هم توضیح داد: در آغاز یک کارگاه آموزشی را برگزار کردیم که از این کارگاه، چند تن از بازیگران میهمان به گروه ما اضافه شدند.

تهرانی یادآور شد:تمرین‌هایمان را از اردیبهشت‌ماه آغاز کردیم و برای خلاقیت هرچه بیشتر بازیگران سخت‌گیری‌های بسیاری اعمال کردیم. در مجموع 23 صحنه داریم و تلاش کردیم بچه‌ها را برای پروژه‌های آینده گروه به لحاظ تکنیکی آماده کنیم.

تهرانی سپس درباره رویکرد خود به نمایشنامه «اتللو» شکسپیر هم گفت:در این نمایش داستان «اتللو» را خیلی ساده برای تماشاگران تعریف می‌کنیم، گرچه دیالوگ‌های نمایشنامه بسیار مهم هستند. اما اشتباه است که بخواهیم دیالوگ‌ها را با بدن منتقل کنیم. چون در بهترین حالت به پانتومیم می‌رسیم. برهمین اساس تلاش ما در جهت آشکارسازی تمام احساسات موجود در متن و تضاد احساسی میان کاراکترها است، البته به تم و فضای کار بسیار توجه کرده‌ایم.

این کارگردان تئاتر، تالار قشقایی را مناسب‌ترین سالن برای اجرای این نمایش دانست و افزود: نمایش ما دکور بسیار مرتفعی دارد، بنابراین اجرای آن تنها در سالنی مانند تالار قشقایی که سقف بلندی دارد، میسر است.

در این نمایش که کاری از گروه تئاتر «ایندرا» است، بازیگرانی همچون مصطفی شب‌خوان، سحر افتخارزاده، به گزارش ایسنا،اشکان افشاریان، شیرین فرش‌باف، کاوه قائمی، ئه‌ستره مرتضایی، صبا نازی انجیله، لیلا حسینی، امیر امیری و حامد سلطانی در این نمایش بازی می‌کنند.

طراحی حرکات و کارگردانی را عاطفه تهرانی انجام می‌دهد. طراحی صحنه برعهده حامد سلطانی، طراحی لباس را سحر افتخارزاده و ساخت موسیقی نیز برعهده حامد ثابت است.  

منبع:ایسنا 

 

 

 

 

”هملت شازده کوچولوی دانمارک” از 20 آذر اجرای خود را آغاز می‌کند

 

 

به گزارش پارس تئاتر ، این اثر که توسط تورستن لتزا نوشته شده و ناصر حسینی‌ مهر آن را ترجمه کرده به روایت هملت پیش از مرگ پدر می‌پردازد که می‌خواهد جلوی کشته شدن پدرش را بگیرد. این اثر که با ظاهر کودکانه اجرا می‌شود هر دو طیف مخاطب بزرگسال و کودک را در برمی‌گیرد.
در این نمایش بازیگرانی چون بهرام شاه محمدلو، حسن دادشکر، جمشید جهانزاده، لیلی رشیدی، پرستو گلستانی، داریوش موفق، علیرضا ناصحی، حمید فلاحی، مریم بیدختی و محمد زیگساری ایفای نقش می‌کنند. همچنین محمد چرم‌شیر به عنوان مشاور کارگردان، امیر اثباتی به عنوان طراح صحنه و لباس، سعید ذهنی به عنوان آهنگساز، مرضیه محبوب با ساخت عروسک و مهدی کوشکی به عنوان دراماتورژ این اثر را همراهی می‌کنند. محمد عاقبتی نیز به عنوان برنامه‌ریز و مدیر هنری در کنار رضا بابک حضور دارد.
گفتنی است پیش‌فروش اینترنتی بلیت این نمایش از هم اکنون آغاز شده است. علاقه‌مندان برای رزو بلیت می‌توانند به وب سایت www.hamlet koochooloo.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 09374535002 تماس بگیرند.   

منبع:ایران تئاتر

رزرو بلیط 
 

 

 

”بابا نشاط” مهمان تماشاخانه ایرانشهر شود

 

 

پارس تئاتر ـ "پری صابری" قصد دارد جدیدترین تجربه خود"بابا نشاط" را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرد. این نمایش اقتباسی از داستان‌های مربوط به ملانصرالدین است و صابری از صبحت‌های اولیه برای اجرای آن در تماشاخانه ایرانشهر در بهار سال آینده خبر داد.  

وی در این باره به سایت ایران تئاتر گفت:«تمایل بیشتری برای اجرا در سالن شماره 2 این تماشاخانه دارم و علاقمندم این کار را به شکلی تجربی کارگردانی کنم.»
وی همچنین از اجرای مجدد"هفت خوان رستم" در تالار وحدت خبر داد و گفت:«با توجه به استقبال تماشاگران، صحبت‌هایی برای اجرای مجدد این نمایش در اردیبهشت و خرداد سال آینده و در تالار وحدت انجام گرفته است.»
وی با اشاره به مدت زمان طولانی برای پیش تولید نمایش"هفت خوان رستم" تصریح کرد:«یک سال برای پیش تولید این نمایش وقت صرف شد بنابراین حیف است که آن چنان که باید، دیده نشود.»
صابری"هفت خوان رستم" را خردادماه سال جاری در تالار وحدت به صحنه آورد.
منبع:ایران تئاتر